برگهایی از تاریخ

فیش برداری از تاریخ ایران و اسلام

برگهایی از تاریخ

فیش برداری از تاریخ ایران و اسلام

گریه در مرگ فرزند

بنام خدا

آنهایی که گریه بر مرده را حرام و گناه می دانند،  گرچه هدفشان ضدیت با عزاداری برای سیدالشهدا ( ع)  است اما برای خودشان اسنادی هم دارند ولی از اسناد دیگر غافل اند. در اینجا داستانی  از طبقات ابن سعد به نقلهای مختلف میآوریم تا اصل و اساس این برداشت اشتباه هم مشخص شود.

... 

ﺳﻔﻴﺎﻥ ﺑﻦ ﻋﻴﻴﻨﺔ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻰ ﺣﺴﻴﻦ، ﺍﺯ ﻣﻜﺤﻮﻝ [1] ﻧﻘﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ* ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻦ ﻋﻮﻑ ﺗﻜﻴﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﺣﺘﻀﺎﺭ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺖ ﺍﺯ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﺍﺷﻚ ﺟﺎﺭﻯ ﺷﺪ. ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﮔﻔﺖ: ﺍﻯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ، ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻧﻬﻰ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻯ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺍﮔﺮ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﮔﺮﻳﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻰ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﮔﺮﻳﻪ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻛﺮﺩ. ﮔﻮﻳﺪ، ﭼﻮﻥ ﺍﺷﻚ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﺧﺸﻚ ﺷﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻳﺴﺘﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻣﻬﺮ ﻭ ﻣﺤﺒﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻰ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ، ﻣﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻴﻮﻥ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺯﺍﺭﻯ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺑﺮ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﺻﻔﺎﺗﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﺁﻥ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻨﻊ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ. ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﮔﺮ ﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﮒ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﻫﻤﮕﺎﻧﻰ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﭘﻰ ﻳﻚ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻬﻢ ﻣﻰ ﭘﻴﻮﻧﺪﻳﻢ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﺮ ﻣﺮﮒ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﻰ ﺷﺪﻳﻢ. ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﻛﻪ ﺍﻧﺪﻭﻫﻨﺎﻛﻴﻢ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﺪ ﻭ ﺩﻝ ﻣﻰ ﺳﻮﺯﺩ ﻭﻟﻰ ﺳﺨﻨﻰ ﻧﻤﻰ ﮔﻮﻳﻴﻢ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺸﻢ ﺁﻭﺭﺩ. ﺍﻭ ﺑﻘﻴﻪ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺷﻴﺮﺧﻮﺍﺭﮔﻰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺳﭙﺮﻯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ. 

ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠّﻪ ﺑﻦ ﻧﻤﻴﺮ ﻫﻤﺪﺍﻧﻰ ﻭ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻤﻐﻴﺮﺓ ﻧﻀﺮ ﺑﻦ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ 

ﻧﻘﻞ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻦ ﺍﺑﻮ ﻟﻴﻠﻰ ﺍﺯ ﻋﻄﺎﺀ، ﺍﺯ ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠّﻪ ﺍﻧﺼﺎﺭﻯ، ﺍﺯ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻦ ﻋﻮﻑ ﻧﻘﻞ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﻰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ* ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﺩﺳﺖ ﻣﺮﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺨﻠﺴﺘﺎﻧﻰ ﺭﻓﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺑﻮﺩ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻣﺮﮒ ﺑﻮﺩ ﺩﺭ ﺩﺍﻣﻦ ﺧﻮﺩ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﺍﺯ ﭼﺸﻤﻬﺎﻯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﺷﻚ ﺳﺮﺍﺯﻳﺮ ﺷﺪ. ﮔﻔﺘﻢ: ﺍﻯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ، ﮔﺮﻳﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ، ﻣﮕﺮ ﺍﺯ ﮔﺮﻳﺴﺘﻦ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻩ ﻧﻬﻰ ﻧﻔﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻳﺪ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺎﻧﮓ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﺩﺭ ﺩﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﻛﻪ ﺷﻴﻮﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺣﻤﻖ ﻭ ﺑﺪﻛﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻣﻨﻊ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻡ ﻳﻜﻰ ﺑﺎﻧﮓ ﺷﺎﺩﻯ- ﻗﻬﻘﻬﻪ- ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻧﻌﻤﺖ ﻭ ﺳﺮﻣﺴﺘﻰ ﻭ ﻟﻬﻮ ﻭ ﻟﻌﺐ ﻭ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺁﻭﺍﻫﺎﻯ ﻣﻮﺳﻴﻘﻰ ﺷﻴﻄﺎﻧﻰ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺑﺎﻧﮓ ﻫﻴﺎﻫﻮ ﮔﺮﻳﺴﺘﻦ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺼﻴﺒﺖ ﻭ ﭼﻬﺮﻩ ﺧﺮﺍﺷﻴﺪﻥ ﻭ ﮔﺮﻳﺒﺎﻥ ﭼﺎﻙ ﺯﺩﻥ ﻭ ﻫﻴﺎﻫﻮﻯ ﺷﻴﻄﺎﻧﻰ. ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠّﻪ ﺑﻦ ﻧﻤﻴﺮ ﺩﺭ ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﺣﺪﻳﺚ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻦ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻰ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻰ ﻧﻜﺮﺩ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻰ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ، ﺍﻯ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﮔﺮ ﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﺮﮒ ﺣﻖ ﻭ ﻭﻋﺪﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺭﺍﻫﻰ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﮕﺎﻧﻰ ﻭ ﺁﺧﺮ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺍﻭﻝ ﻣﺎ ﻣﻠﺤﻖ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﻢ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺷﺪﻳﺪﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ، ﺍﻛﻨﻮﻥ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻮ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻭ ﺍﺷﻜﺒﺎﺭ ﻭ ﺍﻓﺴﺮﺩﻩ ﺩﻟﻴﻢ ﻭﻟﻰ ﭼﻴﺰﻯ ﻧﻤﻰ ﮔﻮﻳﻴﻢ ﻛﻪ ﺧدا را به خشم آورد.

ﻓﻀﻞ ﺑﻦ ﺩﻛﻴﻦ ﺍﺯ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺭﺍﺷﺪ، ﺍﺯ ﻣﻜﺤﻮﻝ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ* ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﭘﻴﺶ ﭘﺴﺮﺵ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺁﻣﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻣﺮﮒ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺍﺯ ﭼﺸﻤﻬﺎﻯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺷﻚ ﺳﺮﺍﺯﻳﺮ ﺷﺪ. ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻦ ﻋﻮﻑ ﻛﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻮﺩ ﮔﻔﺖ: ﮔﺮﻳﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﮔﺮﻳﺴﺘﻦ ﻧﻬﻰ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻯ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﺍﺯ ﻫﻴﺎﻫﻮ ﻭ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﻯ ﺑﻠﻨﺪ ﮔﺮﻳﺴﺘﻦ ﻣﻨﻊ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻡ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﻴﺖ ﻓﻀﺎﺋﻠﻰ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺮﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﮔﺮﻳﺴﺘﻦ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻰ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺍﺳﺖ. ﻓﻀﻞ ﺑﻦ ﺩﻛﻴﻦ ﺍﺯ ﻃﻠﺤﺔ ﺑﻦ ﻋﻤﺮﻭ، ﺍﺯ ﻋﻄﺎﺀ [1] ﻧﻘﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﻰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ* ﭼﻮﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺖ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺩﻝ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﺪ ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﭼﻴﺰﻯ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺧﻮﺵ ﻧﻴﺎﻳﺪ ﻧﻤﻰ ﮔﻮﻳﻴﻢ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﻪ ﺍین ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﮒ ﻭﻋﺪﻩ ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺮ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺳﺨﺖ ﺗﺮ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺍﻯ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺍﻧﺪﻭﻫﻨﺎﻛﻴﻢ. ﻣﻮﺳﻰ ﺑﻦ ﺩﺍﻭﺩ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻟﻬﻴﻌﺔ، ﺍﺯ ﺑﻜﻴﺮ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠّﻪ ﺑﻦ ﺍﺷﺞّ ﻧﻘﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ* ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺑﺮ ﻣﺮﮒ ﻓﺮﺯﻧﺪﺵ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﺴﺖ. ﻭ ﺍﺳﺎﻣﺔ ﺑﻦ ﺯﻳﺪ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﻯ ﺑﻠﻨﺪ ﻭ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﺴﺖ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻨﻊ ﻓﺮﻣﻮﺩ. ﮔﻔﺖ: ﺩﻳﺪﻡ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻳﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﺭﺍﻡ ﮔﺮﻳﺴﺘﻦ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻧﮓ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺮ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺍﺯ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﻳﻌﻠﻰ ﺑﻦ ﻋﺒﻴﺪ ﻃﻨﺎﻓﺴﻰ ﺍﺯ ﺍﺟﻠﺢ، ﺍﺯ ﺣﻜﻢ ﻧﻘﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﻰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ* ﭼﻮﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺖ، ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﮔﺮ ﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺟﻞ ﻭ ﻣﺮﮒ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻤﻪ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻭ ﻣﻌﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺳﺨﺖ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﻰ ﺷﺪﻳﻢ، ﭼﺸﻢ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﺪ ﻭ ﺩﻝ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭼﻴﺰﻯ ﻧﻤﻰ ﮔﻮﻳﻴﻢ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍﻯ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺍﻯ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺍﻧﺪﻭﻫﻨﺎﻛﻴﻢ. ﻣﺴﻠﻢ ﺑﻦ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﺯ ﺍﺑﺎﻥ، ﺍﺯ ﻗﺘﺎﺩﻩ ﻧﻘﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ* ﭼﻮﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﭘﺴﺮ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺖ، ﻓﺮﻣﻮﺩ ﭼﺸﻢ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﺪ ﻭ ﺩﻝ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺟﺰ ﺧﻴﺮ ﻧﻤﻰ 

ﮔﻮﻳﻴﻢ ﻭ ﺍﻯ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺍﻧﺪﻭﻫﻨﺎﻛﻴﻢ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﻘﻴﻪ ﻣﺪﺕ ﺷﻴﺮﺧﻮﺍﺭﮔﻰ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. 

... ادامه دارد.

منبع :طبقات کبری ( طبقات ابن سعد )- جلد 1 ص 127 به بعد


حضرت رسول و زیارت قبر مادرش

بنام خدا

حضرت محمد (ص) در کودکی بهمراه مادرش و ام ایمن که پرستاری ایشان را به عهده داشته برای دیدار با اقوام مادری اش سفری به مدینه می کند که بعدها و پس از هجرت خاطراتی از این سفر را به یاد می آورد . هنگام برگشت به مکه در محلی بنام ابواء آمنه در گذشت ... اینک عین مطلب از کتاب طبقات ابن سعد :
" ... ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺃﺑﻮﺍﺀ [1] ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ ﺁﻣﻨﻪ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﮔﻮﺭ ﺍﻭ ﺁﻥ ﺟﺎﺳﺖ. ﻭ‌ﺍﻡ ﺍﻳﻤﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻭ ﺷﺘﺮﻯ ﻛﻪ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﻜﻪ ﺁﻭﺭﺩ.‌ﺍﻡ ﺍﻳﻤﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺁﻣﻨﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭ ﭘﺮﺳﺘﺎﺭﻯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺁﻣﻨﻪ ﻫﻢ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺷﺖ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﻋﻤﺮﻩ ﺣﺪﻳﺒﻴﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺍﺯ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﺑﻮﺍﺀ ﻋﺒﻮﺭ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﮔﻔﺖ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﺤﻤﺪ (ﺹ) ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻮﺭ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﻛﻨﺪ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﻛﻨﺎﺭ ﮔﻮﺭ ﻣﺎﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﺮﻳﺴﺖ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﮔﺮﻳﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﮔﺮﻳﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﭼﺮﺍ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﻴﺪ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻰ ﺍﻭ ﺍﻓﺘﺎﺩﻡ ﻭ ﮔﺮﻳﺴﺘﻢ. 
ﻣﺎﻟﻚ ﺑﻦ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﻧﻬﺪﻯ ﻛﻪ ﻛﻨﻴﻪ ﺍﺵ ﺍﺑﻮ ﻏﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺷﺮﻳﻚ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠّﻪ، ﺍﺯ ﺳﻤﺎﻙ ﺑﻦ ﺣﺮﺏ، ﺍﺯ ﻗﺎﺳﻢ ﻧﻘﻞ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ* ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﮔﻮﺭ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﻛﺴﺐ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺳﺘﺪﻋﺎ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﻃﻠﺐ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﻧﺸﺪ.
ﺍﺑﻮ ﻋﺎﻣﺮ ﻗﺒﻴﺼﺔ ﺑﻦ ﻋﻘﺒﺔ ﺳﻮﺍﺋﻰ ﺍﺯ ﺳﻔﻴﺎﻥ ﺑﻦ ﺳﻌﻴﺪ ﺛﻮﺭﻯ، ﺍﺯ ﻋﻠﻘﻤﺔ ﺑﻦ ﻣﺮﺛﺪ، ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﺑﺮﻳﺪﻩ، ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺵ ﻧﻘﻞ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﻰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ* ﭼﻮﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﻣﻜﻪ ﺭﺍ ﮔﺸﻮﺩ، ﺁﻣﺪ ﻛﻨﺎﺭ ﮔﻮﺭﻯ ﻧﺸﺴﺖ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻢ ﮔﺮﺩ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﮔﻮﻳﻰ ﻛﺴﻰ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺧﻄﺎﺏ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﺨﻦ ﻣﻰ ﮔﻔﺖ. ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﻭ ﮔﺮﻳﻪ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ.
ﻋﻤﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﺮﻯ ﺗﺮ ﺑﻮﺩ ﮔﻔﺖ: ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﻡ ﻓﺪﺍﻯ ﺗﻮ ﺑﺎﺩ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﺮﻳﻪ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻦ ﮔﻮﺭ ﻣﺎﺩﺭﻡ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﺁﻥ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ، ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻭ ﺍﺳﺘﺪﻋﺎﻯ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻛﺮﺩﻡ، ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﺪ، ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﻣﺎﺩﺭﻡ ﺍﻓﺘﺎﺩﻡ ﻭ ﺭﻗﺖ ﻛﺮﺩﻡ ﻭ ﮔﺮﻳﺴﺘﻢ. ﻭ ﻫﻴﭻ ﺭﻭﺯﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﻧﺪﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﮕﺮﻳﺪ. ﺍﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ، ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻏﻠﻂ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺒﺮ ﺁﻣﻨﻪ ﺩﺭ ﻣﻜﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺑﻮﺍﺀ ﺍﺳﺖ. 
[1] : ﺍﺑﻮﺍﺀ، ﻣﺤﻠﻰ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﻜﻪ ﻭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻭ ﺩﺭ 37 ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮﻯ ﺟﺤﻔﺔ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻗﺒﺎﻳﻞ ﺑﻨﻮ ﺿﻤﺮﺓ، ﺭﻙ: ﺩﺍﻧﺸﻨﺎﻣﻪ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﺳﻠﺎﻡ، ﺝ 7، ﺹ 927. - ﻡ. 
منبع : طبقات کبری ( طبقات ابن سعد ) جلد 1 ص  106"