برگهایی از تاریخ

فیش برداری از تاریخ ایران و اسلام

برگهایی از تاریخ

فیش برداری از تاریخ ایران و اسلام

عرب و عجم

بنام خدا

در فصل پنجم کتاب " تعدیل نابرابری های اجتماعی در دولت امام علی (ع) " که در واقع رساله کارشناسی آقای جمعه خان محمدی می باشد با عنوان سیاستهای امام علی (ع) در توزیع ثروت و قدرت داستانی بیان شده که در عین اختصار خیلی هم جالب توجه است :

" روزی هنگام تقسیم بیت المال دو زن خدمت حضرت آمدند. یکی عرب و دیگری غیر عرب. حضرت به هر یک 25 درهم و یک کر طعام داد .

زن عرب گفت: من عرب هستم و این زن عجم است .

علی (ع) فرمودند : من در این اموال برای فرزندان اسماعیل برتری ای نسبت به فرزندان اسحاق نمی بینم..."

امام در عین عدالت ، مرز بین عرب و عجم را نیز تعیین کرده اند...

منبع : به نقل از کتاب مذکور : بحارالانوار ، ج 41 ، ص 137

خشونت گردن زن بر علیه زنان

بنام خدا

اینکه عمر بن خطاب مرد سخت گیر ، خشن و متعصبی بوده تقریبا هیچ مخالفی ندارد و نمونه های زیادی را در اینجا آورده ام. صحنه پیوستن اش به اسلام صحنه ای کاملا خشن ( کتک زدن خواهرش) می باشد. صحنه بعدی شاید زمانی باشد که پیامبر (ص) از دست زنان خود دلگیر و ناراحت شده بود که عمر دخالت در امور زندگی ایشان کرد و زنانش را (حفصه دخترش را که همسر پیامبر بود) تهدید و بد رفتاری کرد. صحنه بعدی ، صحنه خاکسپاری  ابوبکر است . کسی که حکومت را به او سپرده و اکنون در قبرش خواهر کور ابوبکر گریه سر داده است. عمر بشدت این زن کور را کتک می زند که چرا در مرگ برادرش نوحه سرایی می کند. ماجرای خشونت بر حضرت فاطمه زهرا هم که اظهر من الشمس است... بگذریم :

نمونه دیگر:

"مسیب بن دارم نقل کرده است که عمر را دیدم در حالیکه با چوبدستی خود بر سر کنیزکی می زد تا اینکه مقنعه او از سرش افتاد. عمر در ای حال می گفت : و فیم الامه تشبه بالحره... یعنی چرا کنیزکی خود را به شکل زنان آزاد در آورده است؟"

منبع : به نقل از کتاب تعدیل نابرابری های اجتماعی در دولت امام علی  نوشته جمعه خان محمدی صص 113 و انهم به نقل از کتاب دولت آفتاب مصطفی دلشاد تهرانی صص 36 ... و البته سند اولیه در کتاب دولت آفتاب که خود کتاب را هنوز نیافته ام.